Nieuwsbrief

Molukse gemeenschap teleurgesteld na afblazen werkbezoek Molukken PDF Print E-mail
Geschreven door Persvoorlichting PAK
maandag, 11 oktober 2010 16:49

5 september 2008

Molukse gemeenschap teleurgesteld na afblazen werkbezoek Molukken

Rotterdam – De Molukse gemeenschap in Nederland heeft teleurgesteld gereageerd op het nieuws dat het presidium van de Tweede Kamer geen extra geld geeft aan de commissie Buitenlandse Zaken voor een bezoek aan de Molukken. Deze commissie van de Tweede Kamer bezoekt in oktober Indonesië en verblijft alleen in Jakarta. Daar krijgt de commissie alleen te horen wat de Indonesische ambtenaren willen vertellen: een mooi-weer-verhaal. Acties worden niet uitgesloten.

Vertekend beeld

De actiegroep Perintis Aksi Kilat (PAK) is van mening dat door het niet bezoeken van de Molukken de Kamerleden geen juiste indruk krijgen van de mensenrechtensituatie aldaar. In Jakarta zal hen alleen maar verteld worden hoe mooi en goed het is in de Molukken. De commissie zal dit niet kunnen toetsen en geen gesprekken kunnen voeren met de gewetensgevangenen in de Molukken. Zoals Johannis Teterissa die onlangs zijn verhaal deed aan journaliste Steph Vaessen voor ‘Al Jazeera’.

Controle van de regering

In de Tweede Kamer zijn al meerdere Kamervragen gesteld aangaande de mensenrechtensituatie in de Molukken. Minister Verhagen heeft altijd mensenrechtenschendingen ontkend. Terwijl andere bronnen en onder andere de media anders zeggen. Het is de taak van de Tweede Kamer om de regering te controleren, een werkbezoek helpt de kamerleden met deze taak. Maar helaas heeft het bestuur van de Tweede Kamer daar andere gedachten over.

Acties

Op dit moment beraadt PAK zich over mogelijke acties. Van ludieke acties tot geldinzamelacties voor de commissie BuZa van de Tweede Kamer.

Als de Tweede Kamer het werk van haar commissie niet wil bekostigen dan moeten anderen dat maar doen.

PAK

Perintis Aksi Kilat (initiatief voor bliksemacties) is een Molukse actiegroep die sinds 29 juni 2007 al meerdere acties heeft ondernomen (o.a. bezetting eiland hofvijver en actie Euromast), allemaal in het teken van de mensenrechten en de gewetensgevangenen in de Molukken. PAK bestaat uit individuen en actiegroepen uit de Molukse gemeenschap, die op komen voor de mensenrechten in de Molukken en de Molukse gewetensgevangen in Indonesië.