Nieuwsbrief

Molukse jongeren overhandigen cheque van 40.000 euro aan Tweede Kamer PDF Print E-mail
Geschreven door Persvoorlichting PAK
maandag, 11 oktober 2010 16:50

Molukse jongeren overhandigen cheque van 40.000 euro aan Tweede Kamer

Rotterdam, 08 september 2008

Gezien het feit dat het presidium van de Tweede Kamer geen geld geeft aan haar commissie voor Buitenlandse Zaken voor een werkbezoek aan de Molukken, gaat de Molukse gemeenschap het ontbrekende bedrag van 40.000 euro inzamelen. De inzamelactie gaat vandaag om 15.00 uur van start op het plein voor de Tweede Kamer. Daar zal een tegoedcheque worden overhandigd van 40.000 euro aan de heer Van Bommel (SP) door Molukse jongeren met spandoeken en vlaggen.

Op Het Plein in Den Haag zullen Molukkers een tegoedcheque van 40.000 euro overhandigen aan de Tweede Kamer. De Molukse gemeenschap zal zich de komende tijd inspannen om deze 40.000 euro bij elkaar in te zamelen, om de gewenste reis naar de Molukken van de commissie Buitenlandse Zaken van de Tweede Kamer te bekostigen. De cheque zal overhandigd worden aan de heer Van Bommel, lid van van de commissie Buitenlandse Zaken voor de SP.

Benefietconcert

Om de 40.000 euro te realiseren komt er naast andere inzamelacties, ook een groot benefietconcert op 4 oktober in Moordrecht. Op dit moment is men nog in onderhandeling met grote namen uit de muziekwereld.

Teleurgesteld

De Molukse gemeenschap is uitermate teleurgesteld dat het bestuur van de Tweede kamer geen geld geeft aan haar commissie. Juist een werkbezoek aan de Molukken helpt de Tweede Kamerleden hun taak uit te voeren: namelijk het controleren van de regering.

De regering heeft bij monde van minister Verhagen altijd ontkend dat er mensenrechten worden geschonden in Indonesië/Molukken. Terwijl de beelden op Netwerk en Al Jazeera  anders lieten zien.

Jakarta

Met een werkbezoek aan de Molukken kan de Tweede Kamer haar eigen conclusies trekken.

De reis gaat nu alleen naar Jakarta en daar is de kans heel klein dat Indonesië het schenden van mensenrechten zal toegeven.

Onrust

Perintis Aksi Kilat (PAK) en Foundation for Keeping Moluccan Civil and Politic Rights (FKMCPR) hopen dat met het opgehaalde geld, de reis alsnog door kan gaan zoals de commissieleden wensten. En alsnog de onrust en verontwaardiging in de Molukse gemeenschap terugkeert.

PAK

Perintis Aksi Kilat (initiatief voor bliksemacties) is een Molukse actiegroep die sinds 29 juni 2007 al meerdere acties heeft ondernomen (o.a. bezetting eiland hofvijver en actie Euromast), allemaal in het teken van de mensenrechten en de gewetensgevangenen in de Molukken. PAK bestaat uit individuen en actiegroepen uit de Molukse gemeenschap, die op komen voor de mensenrechten in de Molukken en de Molukse gewetensgevangen in Indonesië.